20 November 2022 - Moux-en-Morvan - Primus

20 november 2022 - Moux-en-Morvan, Frankrijk

–  Primus –

Tijdens het eten koken gebeurt er iets vreemds. De aardappeltjes willen maar niet gaan dansen in het pannetje. Dat blijkt ook niet te kunnen want het water kookt niet. Ach, het gas staat zeker laag. Een kleine draai aan het knopje en het probleem is opgelost. Op het pitje naast de aardappeltjes staat de grote koekenpan. Ik hoop dat de entrecôte er in past. De boter in de pan smelt lekker weg en het wordt al aardig warm in het camperbusje. Peper en zout over het vlees, dat wordt genieten!

Na een tijdje is de boter in de pan helemaal gesmolten. Dat duurt wel langer dan gisteren. Maar ik heb ik ­nu meer boter gebruikt. Daar zal het wel door komen. Hop, het vlees gaat de pan in. Het sist erover en ik druk op de startknop van mijn stopwatch. Zo kan ik precies zien wanneer de lap gekeerd moet worden. Zo’n mooi stuk vlees mag je niet laten verpieteren natuurlijk. Hmm, wat ruikt het heerlijk!

Hè, de aardappeltjes koken nog steeds niet. En het vlees sist inmiddels ook niet meer. Wat raar. Knielend op mijn knietjes kijk ik naar de kleine blauwe vlammetjes onder de pannen. Heb ik nou weer alles laag gezet? Beide pitjes draai ik vervolgens hoog. Nu verdwijnen de vlammetjes. Verdorie, heb ik ze allebei te ver doorgedraaid. Voorzichtig haal ik de koekenpan van de pit en zet deze op een dikke handdoek. De aansteker is natuurlijk even zoek maar uiteindelijk kan ik een vlammetje bij het gas houden. Het pitje wil niet meer gaan branden.

Dan valt het kwartje: ik heb een lege gastank. Oh nee, niet nu! Met dat mooie stuk vlees in de pan! Mijn hersenen maken overuren. Een nieuwe gastank aansluiten? Dat ding zit op een onmogelijk plek en de achterklep moet dan open. En die blijft niet openstaan want mijn mountainbike zit weer op de fietsendrager. Nee, dat gaat niet lukken. Noodoplossing: mijn eigen Primus van achter het bed tevoorschijn toveren en een tankje erop aansluiten. Gelukkig gaat het deurtje waarachter de verlossing staat, met enige moeite open.

7 minuten later zit ik een half gekookte, half gebakken entrecôte te eten. De aardappeltjes zijn gelukkig net gaar geworden voordat het gas wegviel. Zo ook de groente. Met een glas rode wijn geniet ik van mijn maaltijd terwijl het om mij heen een chaos van jewelste is. Het smaakt daardoor nog beter.

1. Juliette:
    20 november 2022
    Al het begin is moeilijk... Eerst de doperwten en nu dit weer... De volgende keer bereid je met deze ervaringen gewoon een 3 sterren maaltijd! Aviko wordt misschien je reddende engel als de supermarkt niet al te ver weg is voor de maaltijd voor morgen. Succes en slaap lekker. Liefs, papa en Juliette