18 november 2022 - Moux-en-Morvan - Inkopen doen

18 november 2022 - Moux-en-Morvan, Frankrijk

–  Inkopen doen –

In Moux-en-Morvan is geen grote supermarkt. Geen Carrefour, geen Intermarché, geen B1 noch een SuperU. In Saulieu, ten noorden van Moux, zit een B1. Saulieu is voor de trage Nederlander al gauw een half uur rijden. In Autun, ten zuiden van Moux, zit een Intermarché. Voordat je hier bent, ben je nóg een kwartier langer onderweg.

Je kunt niet zomaar gaan rijden met een camperbusje. Eerst moet er van alles gebeuren. Losse dingen opruimen, waslijntjes oprollen, het dak naar beneden doen en de tafel inklappen en achterin opbergen. Niet vergeten om de stroomstekker uit de bus te trekken. Kortom, het kost een ochtend om voor 2 tientjes boodschappen te halen. De diesel nog niet eens meegerekend. En wanneer je terugkomt, is de kans aanwezig dat ‘jouw’ plaatsje bij de beek ingenomen is door een andere camper.

In Moux-en-Morvan is een Proximarché. Daar is van alles te vinden. Van flessen water tot ingevroren zalmfilets. Ook een prachtige Pinot Noir uit de Bourgogne of een plastic schepje voor een kind is er te koop. Als je het niet belangrijk vindt om geen keus te hebben, dan is het geweldig om zo’n winkeltje in de buurt te hebben. 2 stapeltjes van 3 groentekratten doen dienst als toonbank. Een paar dames op leeftijd slaan in voor het weekend. Aangeboden hulp is altijd welkom en samen wordt de oude Peugeot ingeladen.

Er is uiteraard een boulangerie, genaamd ‘Foucher Yann Yann’. Naast allerlei heerlijke broden en croissants zijn hier tijdschriften te koop. Dat maak je in Nederland niet vaak mee. Twee broden bestellen voor zaterdag zonder dat je dat van te voren betaalt is geen probleem.
“Votre nom?” C’est Enno. “D’accord, pas de problème. A demain!”

Tegenover de boulangerie zit ‘Au quatre heures Morvandelles – Fromagerie & Charcuterie’. Wanneer je er binnen komt, word je overvallen door de geur van ambacht. Heel veel kaasjes, salades en vleeswaren liggen zorgvuldig uitgestald onder de glazen platen. Op een krijtbordje staat wat voor vlees er vandaag is. Van een enorme ham wordt zorgvuldig een plak afgesneden. Uit een niet zichtbare ruimte die aan de winkel grenst, komt de slager twee entrecôtes brengen. De jongedame verpakt het vervolgens met aandacht en liefde. Het gaat mee in een soort grote enveloppe met plakrand.

Inkopen doen in Moux-en-Morvan. Slenteren van zaakje naar zaakje met een steeds zwaarder wordende plastic tas. Na 25 minuten ben ik weer bij mijn camperbusje. Geen keuzestress. Wel pure kwaliteit en gemeende interesse. Wat een genot. De rest van de ochtend ga ik heerlijk wandelen.

1. Juliette:
    19 november 2022
    Wat een mooie ervaring Henno. Geniet van het leven en de Franse producten. À demain mon frère. Bisous Juliette.
  2. Jeroen de Bruin:
    19 november 2022
    Mooi stukje Henno. Moux is voor even tot leven gekomen!
  3. Cootje van egmond:
    19 november 2022
    HENNO , IK VOEL ME ZO THUIS BIJ JOUW VERHAAL , HEERLIJK!