14 november - Domblans - Diesel

14 november 2022 - Domblans, Frankrijk

–  Diesel –

Zwitserland, ik ga u verlaten. Aan het einde van de ochtend laat ik Interlaken achter mij verdwijnen en via mooie uitzichten op diverse meren passeer ik bij Jougne de grens. Er wordt door 2 douaniers een auto van de weg gedirigeerd. Gelukkig schenken ze aan mij en aan het busje met het gele kenteken geen aandacht. Dat zal wat zijn: dit hele ding binnenstebuiten keren.

De weg verandert in een kronkelende zwarte slang waardoor de banden vervelend gaan sissen in de bochten. Dit is andere koek en schakelen wordt een actieve bezigheid. In de plaats Jougne is bij een supermarkt een parkeerterrein en daar mag het busje na 2 uur rijden wat afkoelen. Al wandelend zie ik verderop een Intermarché met een benzinestation. Daar kan de dieseltank mooie gevuld worden.

In de weken voordat deze reis begon, was er in Frankrijk een behoorlijk tekort aan brandstof. De beelden van de lange rijen met stilstaande auto’s zitten nog in het geheugen. Vrienden uit het zuiden van Frankrijk reden in oktober via Zwitserland naar Nederland om te voorkomen dat ze stil zouden komen te staan. Gelukkig heb ik voordat ik vertrok gezien dat de stakingen zo goed als over waren.

Helaas, ik had het fout. Er is geen druppel diesel bij het tankstation van de Intermarché. Ondanks dat er nog zo’n 40 liter in de tank moet zitten, wordt het ineens een stuk warmer in het busje. Ik heb van kennissen gehoord dat er vlak bij de Morvan in Autun geen problemen zijn. Dat is weliswaar 230 kilometer verderop maar toch…

Een stuk verder, bij Granges Sainte-Marie, moet een kruising overgestoken worden. Als ik naar links kijk, zie ik iets dat op een tankstation lijkt. Hop, linksaf dus. Ik zie al gauw dat er een geplastificeerd A4-tje op de pomp hangt. ‘Non Sans Plomp…’ etc. Ik lees het papiertje nog eens. Geen benzine voorradig maar wel diesel! Mijn hart maakt een sprongetje en ik mag tanken voor € 1,98 per liter. Opgelucht rijd ik even later verder westwaarts.

Al snel na deze euforie besef ik mij hoe normaal we het eigenlijk zijn gaan vinden dat alles altijd maar voorradig is.

1. Marian:
    14 november 2022
    werd het toch nog even spannend..
    mooi dat je al zo goed Frans oefent dat je het onderscheid tussen diesel en benzine in het Frans weet, want je mooie busje rijdt nog niet op wijn;-)
  2. Pappa:
    15 november 2022
    Fossiele brandstof raakt uit de mode. Toch nog wat diesel in Frankrijk. Kijk uit, want in het Noorden wordt het echt schaars. Eindelijk in je geliefde Franrijk. Een mooie tijd!
    Groeten van je Pappa.
  3. Juliette:
    15 november 2022
    Vive La France et bienvenue! Leuk dat je bent gearriveerd en voorlopig weer genoeg voorraad in de tank hebt zitten. Heb je een lekker Frans menuutje kunnen koken? Slaaplekker onder de sterrenhemel. Liefs, Juul.