13 november - Interlaken - Verjaardag

13 november 2022 - Zurich, Zwitserland

–  Verjaardag –

De dochter van mijn vrienden is vandaag jarig. Ze is 12 jaar geworden. Gisterenavond laat hebben we haar stoel versierd, de ballonnen opgeblazen en wat pakjes ingepakt. Als ik de huiskamer binnenkom, ruikt het er naar vers gebakken broodjes. De jarige job komt tevoorschijn en het is heerlijk te zien hoe enorm blij een kind kan zijn met een cadeau.

Uit een vierkante doos komt een potje met een ondefinieerbare substantie. Vervolgens verschijnt een schijfje nep-limoen en een kort rietje. Beide gaan behoedzaam door de handen en eindigen op een veilige plek. Het feit dat de jarige er nog naar kijkt terwijl het inmiddels ligt, geeft wel aan hoe kostbaar dit voor haar moet zijn. Voorzichtig wordt het dekseltje geopend van het potje met iets waarvan ik werkelijk geen idee heb wat het is.

Met één hand graait ze in het potje en daarna heeft ze een soort slijmerige kneedgom in haar handen. Vroeger hadden wij van die grijze kneedbare gom die je warm moest maken en waar we dan figuurtjes van konden maken. Dat kan met deze soort niet. Want als ze niet oplet, druipt het tussen haar vingers door. En daarnaast ruikt het naar nep-limoen.

De jongedame is helemaal in haar sas. Er volgt nog een potje en de inhoud hiervan heeft de kleur van honing. En zo ruikt het ook. De kleine houten honinglepel die erbij zit maakt het helemaal compleet. Voorzichtig worden de kostbaarheden gedraaid en gepositioneerd zodat er een goede compositie ontstaat en ze foto’s kan nemen. Op haar tablet verschijnen deze en de mooiste worden in no-time gedeeld met haar vriendinnen. Het gaat allemaal zo snel.

Als ik ’s middags na een wandeling het huis weer binnen kom, ruikt de hele gang naar nep-limoen en nep-honing. Geur kan je niet zo makkelijk delen online. Haar vriendinnen komen dus waarschijnlijk eerdaags langs want die moeten dit vast en zeker even ruiken.

1. Marian:
    13 november 2022
    prachtig beschreven!! ik kijk nu al weer uit naar jouw verhaal van morgen. en ik ben vast niet de enige...
  2. Juliette:
    14 november 2022
    Lekker genoten van de warme broodjes? Nog vriendinnen gezien die kwamen ruiken, vroeger hadden we kneedgum zonder geur. Daar doet mij jouw verhaal aan denken. Nu op naar een nieuwe bestemming. Succes en geniet!!
  3. Pappa:
    14 november 2022
    Als een soort klei/gummi is mag het lekker ruiken, maar het lijkt me meer prut dan substantie. moeilijk te beoordelen op afstand. allemaal gefeliciteerd met haar verjaardag.
    P.S. Er komt een koude golf aan met hagel en sneeuw.
    Vraag aan Koos maar een extra deken of e.d. verder veel plezier. Groeten van Pappa.
  4. Arno en Loes:
    14 november 2022
    In mijn jeugd heette het Silly Putty, een populair kleverig goedje, op basis van siliconen. Tegenwoordig doen ze daar andere dingen mee;-)