9 November - Zäziwil - Regen, regen, regen

10 november 2022 - Zäziwil, Zwitserland

– Regen, regen, regen –

De lucht gistermiddag gaf het al aan: neerslag is onderweg. De opgestapelde kleine wolkjes zijn in het donker van de avond ongezien veranderd in een grote vochtige spons. Een spons die vannacht eens lekker uitgeknepen wordt. Ik kom er rond half drie in de nacht achter dat in het busje het geluid van een paar regendruppels al gauw op een enorme hagelbui lijkt.

Als ik uiteindelijk wakker word uit een onrustige slaap, is het stil op het dak. Dat is fijn want dan hoeft de regenjas niet aan wanneer dit dak ingeklapt moet worden. Achteraf blijkt dit het enige droge moment van de dag te zijn. Want zodra ik een uurtje later de weg oprijd, beginnen de pareltjes al op de voorruit te verschijnen.

In Duitsland regent het, vervolgens regent het in Frankrijk en uiteraard regent het ook in Zwitserland. Het weer wordt nu eenmaal niet gecontroleerd bij de grens. Zwitserland is een prachtig land maar vandaag is daar niets van te zien. Tijdens de reis hangt er nevel in de dalen, zitten de bergen in de wolkensoep en kleurt alles grijs op de lichten van de auto’s na.

Vanavond is het gelukkig stil in en op het busje. Alleen het kacheltje blaast rustig z’n warmte naar binnen. Ik overnacht bij een boerderij op een alm in het Berner Oberland en kijk uit naar morgenochtend. Mocht de boodschap van mijn gastheer kloppen, namelijk dat het mooi weer wordt, dan schijnt het uitzicht adembenemend zijn.

Want Zwitserland is een prachtig land.