7 november 2022 - Maastricht - Doppers en wortels

7 november 2022 - Maastricht, Nederland

– Doppers en wortels –

In het kastje onder het fornuis staan een aantal pannetjes waaronder een grote hapjespan. Ook wat stapelbare pannetjes en een kleine koekenpan. Die laatste heb ik van huis meegenomen: ik heb de hekel aan koekenpannen die helemaal ‘doorgezakt’ zijn. Ze zijn in de loop der jaren geëvolueerd tot kleine wokpannetjes waarmee simpelweg niet meer te bakken valt. Tenminste, wanneer je het koekenpannetje gebruikt om worstjes in te braden. Zoals vanavond.

Het fornuis is al snel vol: het beschikt over 2 pitten. Nou heb ik in de alpen wel vaker met weinig pitjes gekookt. Meestal maar op één dus dit fornuis is wat dat betreft een luxe. En, met stapelbare pannetjes! Prima oplossing bij weinig vuurbronnen. Een snelle test leert dat de pannetjes inderdaad stapelbaar zijn. Maar wanneer het onderste -aardappel-pannetje bedekt wordt door het grotere stapelpannetje met alleen water, staat het toch een beetje wankel. Met enig beleid blijft de toren van Pisa overeind staan.

Het worstje spettert en pruttelt, de aardappelen gaan koken en het wordt lekker warm in het busje. Tevreden schenk ik een beetje wijn in. Geen glas gevonden hier, dus ik drink het uit een theekopje. Niet slecht voor de eerste dag, mijmer ik. Plekje gevonden, busje nog heel, lekker rustig en bijna de maaltijd op tafel. Alleen de groente nog even opwarmen.

Op het moment dat ik het potje van HAK omdraai in het bovenste pannetje zie ik dat het wel fout moet gaan. Maar er is geen weg meer terug en alsof ik kijk naar een oude zwart-wit film die te traag wordt afgedraaid, zie ik mijn torentje van Pisa instorten. Alhoewel, het is eerder omkieperen dan instorten. En het gebeurt in real-time. Heet water over de broek, gaspitjes uit, pannetje leeg en bovendien is de grond bezaaid met knikkers en peentjes… Zo’n beginnersfout!

Na jaren ga ik Marian toch gelijk geven: doppers en wortels zijn inderdaad vreselijk.

1. Marian:
    7 november 2022
    lieve Henno,
    mooi beeldend beschreven: een bijzonder avontuur van je 1e diner in je huis op wielen... (begint al goed dat ik op dag 1 al gelijk van jou krijg krijg; ha ha;-) liefs!
  2. Mark:
    7 november 2022
    Morgen met je vuurboog maar een vuurtje bouwen...
  3. Juliette:
    8 november 2022
    Oepsie, morgen gewoon een nieuwe poging. Het kan alleen maar beter gaan. Gelukkig had je een wijntje om te proosten op een mooi avontuur! Liefs Juul.
  4. Daniëla:
    9 november 2022
    Wat een avonturen, goede reis, Henno.